De boerderij van de familie Kloosterman aan de Feantersdyk

"Op de boerderij van Jan Harmens Kloosterman en Geeske van de Heide, liggend aan de huidige Feantersdyk van Garijp naar Earnewâld, hebben begin 1944 zeker 3 Amerikaanse vliegeniers een veilig onderdak gehad. In januari 1944 gaven Jan en Geeske al onderdak aan Freed Warren die met hun Liberator “Fire Ball II” bij Sleen in Drenthe door de Duitsers waren neergeschoten. En in maart 1944 kwamen daar nog 2 vliegeniers bij die met hun Liberator “Yankee Rebel Harmony” een noodlanding moesten maken in de Grondsmapolder in de Alde Feanen tussen Warten en Earnewâld.

De boerderij van Jan Kloosterman lag in de oorlog redelijk afgelegen van de bewoonde wereld aan de landweg De Bolderen. Van de huidige Feantersdyk was nog geen sprake.Tussen deze landweg en de boerderij lag de Tsjerkwei. De Tsjerkwei was een vaart die loopt van Earnewâld naar Garijp. De boerderij was te bereiken via een barte over de vaart die teruggetrokken kon worden als er gevaar van de Duitse kant dreigde.

De familie Kloosterman met Tiny Mulder en 3 onderduikers

De komst van de twee vliegeniers van de “Yankee Rebel Harmony” werd ingeleid doordat hun bommenwerper op een geschatte hoogte van ongeveer 15 meter over de boerderij van Kloosterman heen vloog. Zoon Hans Kloosterman en de reeds aanwezige Amerikaanse vliegenier Freed Warren waren getuige van deze zeer lage passage van het vliegtuig. De Amerikaan werd bijna hysterisch van angst bij het idee dat zijn landgenoten dit niet heelhuids zouden overleven.

De bommenwerper was op de terugweg van Berlijn, waar men een spoorwegrangeerterrein had gebombardeerd. Hun toestel was zo erg gehavend geraakt, door afweergeschut en aanvallen van Duitse jagers, dat terugvliegen over de Noordzee naar Engeland geen haalbare kaart was. Laag vliegend over het dorp Earnewâld zag men ten noorden van hun vliegtuig een geschikte plek om een noodlanding te maken. De landing in de Grondsmapolder liep voor 2 van de 11 bemanningsleden ongelukkig af. Het vliegtuig kwam in botsing met een Amerikaanse (!) windmolen waarbij de neus van het toestel totaal werd vernield. Co-piloot Stephen P. Judd overleed kort na de botsing. Piloot John M. Kendrick Jr was zo zwaar gewond aan zijn benen dat vervoer door het verzet niet mogelijk was. Hij is later door de Duitsers naar het ziekenhuis in Leeuwarden gebracht waarbij zijn beide benen zijn geamputeerd."

Benieuwd hoe het de bemanning verder is vergaan? Jan Bergsma tekende het bijzondere verhaal van de ontsnapping van de Amerikaanse vliegeniers op in het boekje Vliegtuigcrashes bij de Saiter in de oorlog ’40-‘45’

Lees hier het complete verhaal [pdf]